Skal overgangen fra barn til tidlig voksen markeres med mere end en Nonfirmation, uden at religionen behøver at fastsætte rammen? Så læs videre. Vi har nemlig designet et dannelsesforløb præcis til jer og jeres børn.

Teenagere møder i dag et stærkt konkurrenceorienteret samfund, der stiller store krav til alle – og med klima, flygtninge, ulighed og stress oveni, kan det hurtigt blive en uoverskuelig cocktail. Derfor har vi udviklet et alternativt konfirmationskoncept, der er mere end blot en nonfirmation. Vi kalder det Verdensborger.

Undervisningen

Undervisningen består af 19 lektioner af 2 timer, samt 1 lektion som del af en hyttetur. Lektionerne er fordelt fra oktober 2020 til maj 2021, og ender ud i en ceremoni. Vi har opdateret indholdet – du kender allerede formen. Lektionerne er sammensat ud fra 8 hovedemner, der hver fordeles over 3 lektioner. De 8 hovedemner er:

1: Dræb støjen

Vi forholder os kritisk til hverdagens mange distraktioner og effekterne heraf, så de unge kan finde roen til virkelig at møde sig selv og hinanden.

2: Hvem er du?

De unge kommer tæt på sig selv, deres grænser og muligheder. De bliver tilladt, så der kan blive plads og åbenhed over for nye indsigter. De får værktøjer, der gør dem stærkere som individer.

3: Hvor er du?

Vi åbner verden op og skaber et troværdigt forhold til vores omgivelser og forståelse for konsekvenserne af vores handlinger.

4: Hvem er de?

Vi dykker ned i relationer, beslutningssystemer og magt og giver de unge indblik i de større sammenhænge globalt.

5: Hvad skaber vi?

Vi kommer i kontakt med vores kreative side og får indblik i de systemer, der over tiden er bygget omkring profitorienteret kreativitet – og konsekvenserne heraf.

6: Hvad siger du?

Hvordan kommunikerer vi effektivt og ærligt? Hvor ligger udfordringerne heri? Og hvad er konsekvenserne af ikke at gøre det?

7: Hvad tror du på?

Tro kan flytte bjerge. Mistro kan skabe afgrunde. Hvad tror vi på? Og hvorfor tror vi på det?

8: Hvordan fester vi?

Det sociale liv er essensen af livet og vi undersøger, hvordan vi finder en balance, hvor vi kan være dem vi er og lade andre være dem de er.

Vores pensum til Verdensborger er designet som en opbyggende og perspektivudvidende rejse, hvor de enkelte emner ikke blot øger de unges forståelse for dem selv og verden og interaktionen imellem de to, men også skaber interessen og relevansen for de efterfølgende emner.

Oplægsholdere

Opdateres løbende ...

Christian Poll

Valgt som spidskandidat for Alternativet i 2014, og var i løbet af sine fire år i Folketinget ordfører for natur, miljø, klima, energi, forsyning, fødevarer, landbrug, dyrevelfærd, byggeri og bygninger, transport, fiskeri, finans og økonomi samt medlem af Nordisk Råd.

Lise Rasmussen

Præst i Mariakirken, socialetisk debattør og tidligere fængselspræst og sprogofficer. Lise Rasmussen har tidligere været udsendt 2 gange som sprogofficerer og er meget optaget af det socialetiske arbejde, det gode fællesliv og identitetspolitik med fokus på de svageste i samfundet.

Marianne Grønbech

Rådgiver, konfliktmægler og coach for forældre, lærere og unge involveret i alt fra stofmisbrug til depression, stress, ensomhed, mobning og vold. Marianne Grønbech har i en lang årrække arbejdet med børn og unge med oplæg som "Forstå din teenager" og workshoppen “tal ordentlig”.

Thomas Milsted

Foredragsholder, forfatter og medlem af ”Stresstænketanken” og ”Tænketanken Lighed i Sundhed”. Gennem de sidste 15 år har Thomas væres en af landets mest benyttede foredragsholdere med skarpt fokus på positiv psykologi, arbejdsglæde, social kapital, meditation og søvn.

think.dk team og facilitatorer

Agnieszka Mlicka

Visuel facilitator, pædagog og samfundsbygger, med en baggrund i kunst og akademisk forskning inden for arkitektur. Agnieszka går ind for en mere meningsfuld og kritisk dialog i samfundet; stærkere samfund for lokale venskaber og aktivt medborgerskab.

Daniel Van Kranendonk

Svagstrøms- og udviklingsingeniør og jazzguitarist. Daniel har bl.a. haft en afgørende rolle i det tekniske design af DR-Byen og er meget opslugt af spirituel udvikling, miljø, videnskab, restaurering af klassiske biler og andre projekter, der øger livsglæden.

Martin Kæstel Nielsen

Social-entreprenør, iværksætter, IT-aktivist og medstifter af think.dk. Martin har en stærk forandringsagenda, med fokus på holistisk bæredygtighed og regenerative dynamikker og er engageret i udvikling af nye samfundmodeller og samarbejdsformer.

Michael Holmen Grønbech

Samtale-facilitator i emner som ensomhed, følelser og ikke-voldelig kommunikation. Michael har arbejdet med mindfulness og diverse bevægelsesteknikker I den danske fokeskole med henblik på at reducere stress, forøge kropsbevidsthed og balancere sindet.

Visionen

Vi ønsker at skabe et rum for de unge, hvor de i trygge og frie rammer kan blive bedre forberedt på livet som lidt mere voksen.

Det handler grundlæggende om at genoplive og opdatere overgangsritualet fra barn til tidlig voksen. Denne overgang er måske den vigtigste i vores liv – og kompleksiteten i denne kaotiske verden, stiller endnu højere krav til os alle. Vi efterlader en verden, hvor de skal rydde op efter os – at klæde dem ordentligt på er det mindste vi kan gøre.

Formålet er at engagere de unge til at udvide deres forståelse af dem selv og verden – gennem samtaler og oplevelser – forankret i en stærk forståelse af holistisk bæredygtighed, der erkender at vores liv også skal have mere balance, hvis vi skal gøre en positiv forskel. Med udgangspunkt i den gammeldags konfirmation, har vi udviklet et program, hvor de unge kan lære livsnødvendige færdigheder, som de ikke lærer hverken hos præsten eller i skolen.

Forløbet vil bidrage til de unges kulturelle dannelse samt styrke deres ansvarstagen og samfundsengagement.

Interesseret?

Er du interesseret i et alternativt konfirmationsforløb, så udfyld tilmeldingsskemaet på denne side – eller skriv til os på start@think.dk. Vi glæder os til at høre fra dig.